Brand i Åbyggeby! ( Gävle )

Japps det var det minsann!

Jag kommer hem med 13.40 bussen från stan och får se en massa bilar därav polisbilar, brandbilar och en ambulans.
Det sprang runt kameramän och fotografer längst vägen och knäppte kort samt filma.
Det bolmar en massa rök och jag såg vart det brann. Det brann i ett gammalt stall vid det huset som står på andra sidan vägen typ utav busshållsplatsen.

Nyfiken som jag är stod jag kvar och kollade vad som brann och försökte tjyvlyssna på vad folk sa hade hänt men fick inte fram någonting. Gick hem och såg röken bolma i luften. Kunde se lite rök hemifrån mig till och med.

Väl hemma var jag tvungen att skicka nyheten till Ronja som var i skolan.
 När hon slutat sklan ringde hon och jag förklara vad som hade hänt. Jag och syskonen tog sparken för att kika vidare runt 15.40 och se hur det hade gått för alla med branden, samt att vi skulle möta Ronja.

Jag och syskonen går fram till vägen där man kör in på när man ska till huset men då kom en polis fram och sa att vi var tvungna att gå längre upp på vägen pga att det fanns tuber där inne som dom inte var riktigt säkra på. Precis innan det fick vi reda på utav någon att det fanns bilar i det gamla stallet så det fanns inga hästar där.

Sagt och gjort gick vi längre upp på vägen så vi gick till busshållsplatsen där Ronja skulle komma vilken minut som helst.
När Ronja kom förklara jag allt och vi kikade lite. Folk stannade till och frågade oss om vi visste vad som hade hänt och jag berättade alltihop.

Sen gick vi förstås hem och en polisbil kommer i en bil och stannar. Han vrider ner rutan och frågar vart vi bor. Jag förklarade och han bad oss att prata med en annan polis som stod lite längre bort för att kolla om vi kunde gå vidare och vad vi skulle göra. Men vi skule ju inte ner på den vägen där den polisen stod så vi fortsatte bara vidare utan problem.

Lite senare får jag sms från Ronja om att hennes bror Robert hade sagt till henne att dom hade skjutit sönder tuberna och att det hördes och att deras hus skaka eller vad man ska säga. Dom bor ju inte alls så långt ifrån. Jag hörde inget smäll och det är jag glad för xD

Ja sen när jag skulle till bussen 17.30 såg jag brandbilen åka hem och det var dött på bilar. Det rykte fortfarande och man kunde nästan känna brandröken ända hemmifrån mig.

För en gång skull fick jag vara med om en händelse och uppleva den istället för att komma efter att allt hade hänt som Ronja gjorde typ ;)
Det var riktigt häftigt att uppleva sånt här i verkligeheten och verkligen får "uppleva" det på nära håll :)

Nä nu ska jag sova och lyssna på Karlavagnen :P

Röken bara Bolma
image191


Just precis, det är vid det gula huset
image192

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0